Tuesday, 25 August 2015

Tibute to Suhana- Siri "Kau Memanggg"

Bismillah..


Semenjak cik yani nukilkan kisah Allahyarham Suhana, sahabat cik yani kat blog ni minggu lepas, cik yani dapat banyak mesej dari kawan-kawan arwah minta cik yani tulis lagi perihal arwah. Ada juga antara kawan-kawannya yang cik yani tak kenal pon.

Semalam genap seminggu arwah meninggalkan kita semua. Jadi cik yani decide nak cuba tulis beberapa siri "Tribute To Suhana" . Cerita-cerita dalam ni adalah cerita yang berlaku antara cik yani dengan arwah sepanjang kami berkawan selama 26 tahun. Moga-moga dengan cerita ini mengingatkan kita pada arwah dan jadi sedikit tauladan buat kita.

Ramai yang tau ayat faveret arwah Suhana adalah "Kau Memanggg". Ada beberapa tonasi "kau memang" tu. Hampir semua tonasi masih berlegar di fikiran cik yani ni. Paling tak boleh lupa bila dia mula " Kau Memanggg" tu mata tangan mulut semua seiring. Mata dia akan menjeling.Tangan akan naik ke atas sebelah..kadang-kandang sambil menunjuk jari telunjuk. Mulut akan sedikit muncung.. Mbahahaa.. Comel kau su!!

Dia akan keluarkan perkataan "kau Memang" tu bila..

1. cik yani gesel-gesel kat badan dia sambil mintak dia masakkan.. tonasinya sedikit lembut " kau memang!" sambil menjeling (wajib menjeling ) diikuti dengan ayat "pantang nampak aku mintak makan" dan beberapa siri ayat lain seperti "apa kau ada kat peti ais kau ni?" atau "bila kau nak ni?" atau "ye la..ye laaa..." (ayat akhir ni selalunya dia keluar bila cik yani dah buat muka sedih) . kikikiii

2. cik yani buat salah macam "suuuu...aku rasa aku salah potong kentang ni" maka tonasinya akan sedikit keras sambil datang kat cik yani dengan gaya mak-mak nak marah anak."Kau memangggggg!!!" wakakakaaa... masa ni cik yani akan larik jauh-jauh sebelum dia tukarkan cik yani dengan kentang tu..

3. Masa dia mekap cik yani, air mata cik yani berjujuran keluar walhal tak menangis ponn..kakakakaaa... pedih weiii main mata ni.. dah la garang minah ni masa mekap.. bila dah banyak air mata meleleh tu dia mula  "kau memanggg" tonasi penat. kakakaa..kesian kau su kena layan aku. Masa tu dia akan ambik tisu, lap-lap air mata lepastu tiup-tiup cik yani.

4. Cik yani tgh marah anak cik yani, dia biasanya tak masuk campur.Dia tengok je cik yani marah.Bila dah ok baru dia cakap "kau ni kan..memang laaa" di ikuti dengan kata-kata nasihat.. "jangan garang sangat dengan anak" dan seumpama nya. (Macam biasa, maklong ni memang kuat bebelkan cik yani)

5. Bila pergi makan dengan dia cik yani akan berselera betul. Kalau boleh satu kedai nak oder. Sebab biasanya dia bawak cik yani makan kat kedai-kedai yang enak-enak makanannya. Jadi segala mak nenek menu cik yani akan oder. Kemudian tak habis. Dia pon mula laa.. mula-mula jeling, tarik muka lepastu  "kau memangggg"

Itulah antara situasi yang membawa kepada "kau memang" tu. Harini cik yani pulak nak cakap..
  "kau ni memanggg tau Su.Aritu dah janji nak masak before 1 September tapi kau pergi dulu pulak. Kau memanggg tau Su...semua orang sayang kau. Bila kau pergi tinggalkan aku, semua orang tau aku sedih.Masa tu kawan-kawan kau yang baik-baik semua hantar mesej 'stay strong' kat aku. Kau memanggg tau... dah tak ada pon kau masih tak tinggalkan aku bersendirian.Masih kau kirimkan kawan-kawan kau untuk isi sunyi dan rindu aku pada kau. Kau memangggggg"

Kawan-kawan, jangan risau.Insyaallah..cik yani dah redho dengan ketentuan Ilahi. Hilang seorang sahabat baik namun cik yani masih punya suami, anak-anak,mak, adik-adik dan juga kawan-kawan lain. Cik yani masih sedih dan sunyi namun cik yani dah tak menangis sebab cik yani tau cik yani masih ada tanggungjawab lain yang perlu di lunaskan. Cik yani akan selalu kenang arwah Suhana dalam doa cik yani sebagaimana cik yani tak putus-putus doakan untuk arwah nenek, bapa dan adik cik yani. Mudah-mudahan Allah terus beri kekuatan pada Cik yani. Amiiinnn..

kasih sayang antara kami memang seperti saudara kandung :)

4 comments:

  1. Stay strong Cik Yani.
    Sue used to be my lecturer and we became friends after I graduated. All of us are still in shock of her passing. But semua tu dah tertulis kan so nak buat macam mana. Easier said than done; but I hope you will stay strong nevertheless.

    ReplyDelete
  2. 😢😢😭😭😭 ko ni mmg tau nyahhh. Buat aku nangis memalam ni.

    ReplyDelete