Wednesday, 25 January 2012

ajar anak berdoa

Hari ini seperti hari2 lain cik yani.Jaga anak2 dah jadi rutin cik yani.Cuma yang lainnya hari ini adalah...Naim sakit mulut.Kesian cik yani tengok dia.Susah nak makan.Cik wan pon tegor napa naim termenung je... :( Naim tanya cik yani napa naim sorg je sakit mulut,napa orang lain semua tak sakit pon...? Cik yani jawab, mungkin naim kurang minum air, cuaca panas memang senang kena sakit mulut.Dia sediah.Cik yani cakap lagi...tu la, arituh mama dah kata jgn gatah susu tu naim degil (naim suka gatah susu pekat manis dlm peti ais dan dia curi2 melakukannya).Susu tuh kalau makan mcm tu je banyak2 memang agak panas...tu yg kena sakit mulut tu.Allah nak ingatkan naim jangan degil cakap  mama.Dia diam je.Last2 dia cakap, mama ajar naim doa kat Allah biar naim cepat baik... Ok naim ikut ye kata cik yani
Bismillahirrahmaanirrahiim.. Ya Allah, Ampunkan naim, Tolong bagi naim cepat sihat,Naim lapar, nak makan susah.Ya Allah, naim nak dengar cakap mama.Naim tak nak lawan mama lagi, tolong cepat sihatkan naim ye Ya Allah.Ampun kan naim ya Allah...
Naim ikut doa simple yang cik yani ajar sambil menangis.Nampak macam betul2 insaf :).Bersungguh2 dia berdoa.Cik yani saja ajar dia ingat Allah bila dia susah atau senang.Kalau dia dapat apa2 cik yani akan ajar dia berdoa terima kasih pada Allah pula..Biasanya doa yg cik yani ajar pada anak2 ni ikut bahasa yang mudah difahami oleh anak2.cik yani memang tak pandai bahasa arab dan ilmu agama pon masih dangkal.Tapi cik yani mahukan sesuatu yang TERBAIK buat anak2.Tak pe la kalau cik yani tak setaraf dengan wanita2 alim yg hebat dalam mendidik anak2 tapi cik yani akan berusaha supaya anak2 cik yani boleh jadi seorg yang amat patuh dan berguna kepada ISLAM.
Bukan hanya pada naim harapan cik yani yang agung ni cik yani sandarkan tapi juga pada semua anak2 yg lain, iman,izzah,inas dan idham.Setiap anak cik yani ada kelebihan masing2 jadi cik yani ikut kelebihan mereka dlm membentuk peribadi muslim mereka.Kepada inas dan idham yang masih bayi ni, cik yani nak mula ajar mereka hafal surah2 dlm quran walaupon cik yani bukan penghafaz quran.Masa iman,izzah dan naim dulu cik yani tak begitu bertekad sebab cik yani anggap mereka masih lagi bayi tapi rupanya cik yani silap.inilah masa terbaik utk cik yani ajar quran pada mereka.Tak pe.cik yani cuma tersilap bukan terlambat...
Soga Allah bantu cik yani...Insyallah...
generasi harapan agama...


No comments:

Post a Comment