Thursday, 9 May 2013

Tempe -vs- budu

Bismillah...

Harini cik yani nak cerita suatu cerita yang santai-santai jee... :) Baiklah.. kisah bermula dengan keturunan sebelah mama cik yani eh.. Mama cik yani keturunan jawa.Tapi bukanlaa jawa tok-tok sebab mama dah tak speaking jawa.Rasanya dah tak faham pon bahasa jawa.Hehehee...

So disebabkan kami ni berdarah jawa kami amatlaaa suka makan tempe.Ada sesapa yang tak tau apa itu tempe? Yeah...tempe adalah sejenis makanan yang dibuat dari kacang soya dan ianya sangat sedapp dimakan terutama di goreng dan dimasak kicap..Campur dengan sedikit ikan bilis, bawang dan cili merah..Rasanya amat menjilat jari.Anak-anak cik yani pulak sangat suka kan tempe goreng makan macam tuh jee..Tempe tuh dipotong kecik-kecik dan digoreng garing. Recently ada pulak orang buat tempe crispy..ala-ala nugget gitu.Yang ni memang sedap.Kalau hariraya tempe ni masuk dalam kuah lodeh.. Kalau dalam pantang lak biasanya mama akan masakkan cik yani tempe ungkep..Ungkep juga sejenis masakan berkuah orang jawa dan rasanya sangattlaaa osemmm..

Nak dijadikan cerita Allah menjodohkan cik yani dengan orang jauh..cik wan yang asalnya dari negeri Cik Siti Wan Kembang, Kelantan darulnaim.Semua sedia maklum kan bahawa makanan tradisional orang Kelantan adalah budu.Dalam nasik kerabu ada budu,makan nasik ulam ada budu,makan nasik biasa pon mereka akan makan budu.Cik yani memang tak ada masalah nak makan budu.Terutama dengan nasi putih panas, sayur air,ayam goreng dan budu tuh pulak di perah asam limau dan dipotong sedikit cili.Kadang-kadang di letak sedikit tempoyak dalamnya... Memang sedappp....Dari sebelum kawin dengan cik wan lagik cik yani memang suka makan budu.Jadik apabila kami berkahwin cik yani memang tak ada masalah nak makan budu bila balik kampung.Ada juga orang kampung yang macam tak percaya je cik yani makan budu tapi as for me kalau kat Kelantan tuh budu lebih sedap dari kicap :)

Dah hampir 10 tahun pon kami berkahwin.Sepanjang perkahwinan kami jarang sekali cik yani tengok cik wan makan tempe.Walaupon dia selalu beli tempe bila beli barang dapor (untuk makluman: cik yani sangat jarang beli barang dapor dan pampers/susu anak..ini tugas cik wan yang hakiki sebab sebagai seorang surirumah cik yani memang jarang keluar membeli) tapi amat jarang sekali cikwan akan makan tempe. Banyak kali juga cik yani tanya kenapa tapi dia diam jee..Anak-anak pon selalu bagitau cik wan tentang kelazatan rasa tempe tapi cik wan tetap berdiam diri.Hairan juga cik yani kaann..sebab cik wan bukanlah orang kelantan pertama yang cik yani jumpa.. kebanyakan orang kelantan yang dah duduk luar kelantan tak ada masalah pon nak makan tempe.. Bosan bertanya akhirnya cik yani biarkan je cik wan dengan pendirian tak mau makan tempenya itu..

Satu hari kami makan tengahari dirumah mama.Antara lauk yang terhidang adalah tempe.Hm... tengok je tempe anak-anak dah tunggu lagik terus capai tempe baru lauk-lauk lain.Tengok kami semua makan tempe dengan penuh selera akhirnya cik wan pon capai sekeping...kemudian lagi sekeping..kemudian lagi sekeping... Ait?? cik yani pandang cik wan.Dia tersengih sambil capai lagik sekeping tempe... Cik yani malas tanya terus makan..takut tempe habis lak kann.. Selesai makan cik wan bagitau cik yani.. "sebenarnya abg bukan tak suka atau tak makan tempe tapi abg takut kalau abg makan tempe nanti lidah abg keras tak boleh kecek kelatey dah.. dok nak speaking jawa lakk" Hahhhhh????? Apa lagik... berderai laaa ketawa cik yani sampai berguling-guling siap keluar air mata lagik... Apa punya pikiran daaa....Cik yani pon terus la suruh dia test kecek kelatey buleh ke dop since dia baru makan berkeping-keping tempe kaann... Cik wan pon bantai laa gelak sakan jugak sebab dia pon tak sangka dia boleh fikir macam tuh...

So sekarang kalau masak tempe cik wan dah tak ada problem..Dia makan jee.. dan dia masih lagi fasih berbahasa kelantan.Cuma setiap kali nampak tempe dan cik wan, cik yani akan sengih-sengih atau gelak besar bila ingatkan alasan dia tak makan tempe dulu tuh...

Moral of the story: bukan makanan,kawan atau persekitaran yang akan membuatkan kita lupa asal-usul kita tapi diri kita sendiri.Kalau kita leka dan biarkan segala keadaan persekitaran kita mempengaruhi kita sampai kita lupa asal-usul dan keturunan kita, maka memanglah diri kita sendiri yang perlu dipersalahkan. Tapi kalau jatidiri kita ni kuat campaklaa kita kat mana pon takkan kita lupa siapa dan mana asal kita...Buat cik wan, cik yani sentiasa doakan suatu hari nanti dia dapat balik kampung dan berbakti untuk ibubapanya di tanah tumpah darahnya sendiri..Dah lama sangat dia merantau..pasti ibubapanya rindu untuk dekat dengan dia... Insya Allah satu hari nanti yea... :)


2 comments:

  1. Tajuk entry simple, tapi penuh dengan mesej..hehehe..i loikeeee..mar pon suke kak tempe!saya orang ganung!hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehee... sedapp kan tempee... ni kisah benar ni marr :)

      Delete