Monday, 26 March 2012

balik kampong...

cuti sekolah hari tu cik wan bawak kami sekeluarga balik kampung cik wan kat wakaf bharu,kelantan..
Seronok sebab dah lama sangat tak balik..
Macam biasa, kalau balik kampung apa yang cik yani teruja sangat adalah MAKAN!!! Kat kelantan makan sedap2 ok.... ada nasik berlauk,nasik kerabu,colek pantai,akok,etok dan lain2...tapi cik yani dah lama tak makan etok...bukan sebab tak sedap tapi entah...
Cik yani memang tak banyak berjalan kalau balik kampung..cik yani lebih suka kalau cik wan hiburkan hati ma dia bila balik kampung...bawak ma dia gi jejalan,gi rumah makcik2... sebab tuh 9 thn kawen dengan org kelantan ni baru sekali je cik yani gi pengkalan kubur,wakaf che yeh lak adalah dalam 4-5 kali... lagipon cik yani bukanlah jenis org yg suka ke tempat2 yg blh mendatangkan pembaziran ni..
Anak pulak kalau balik kampong memang seronok.Suasana kampong kan sangat berlainan dengan kat puchong ni.Satu2 nya tempat yang cik wan tak pernah miss bawak kami anak beranak berjalan of kos la... MAKAN COLEK PANTAI DI PCB... Best ooo...walaupon sekarang ni tak la sedap mcm mula2 dulu tapi suasana dan feel nya tuh memang uummph...anak2 pon suka sangat sebab blh main pasir pantai...pantai pcb tak boleh mandi,dapat main pasir pon ok je...
Tapi balik kampung kali ni agak berbeza sikit..cik wan bawak cik yani lalu kat rumah lama makcik cik yani (cik am) yang jaga cik yani masa cik yani form 1-3.. Kat rumah tula cik yani bermastautin selama 3 thn...mcm2 kenangan best ada kat sana...teringat kat kawan2 yang pernah sama sekolah masa kat sekolah menengah kota dulu... Best betul... cik yani siap amek gambau lagi umah tu... Saja buat kenangan...
Cik yani harap dengan bisnes Herbalife yang cik yani buat ni boleh bantu keluarga cik yani dan ma abah cik wan dan memudah kan cik wan utk balik kampong sekerap yg boleh supaya boleh bersama ma abah dia... insyaallah....

lot 2609-b kg kota jln pasir mas salor... best...

Thursday, 8 March 2012

sekadar cerita

Hujan yg lebat selama 2 hari ni buatkan hati cik yani bagaikab dalam blues... Macam2 terbayang kat dalam kotak pikiran ni.Anak2,suami,mama,adik2, pakcik makcik,sepupu2,anak2 sedare dan...nenek... Serius...cik yani rindu.Ever since nenek pergi cik yani dok ikat kuat2 rasa rindu ni...tak pernah la cik yani nak luah kan rindu nih kat sesapa termasuk en fb sebab cik yani takut...takut rindu ini menghilangkan kewarasan cik yani.Tapi ptg ni...cik wan bawak cik yani dan anak2 keluar.Tiba2...dalam hujan2 renyai tuh hati cik yani bagai disentap...Allah...rindunya cik yani pada nenek.Tetiba je air mata keluar laju...tak boleh di tahan2.Nasib baik anak2 tengah kecok kat belakang tu..tak lah perasan cik yani tengah menangis.Dah la...cik yani tak nak menghuraikan perasaan cik yani dengan lebih lanjut sebab biarlah rasa itu menjadi rahsia peribadi cik yani...sesungguhnya nenek adalah permaisuri hidup cik yani.Jadi utk menceritakannya tak boleh sambil lewa...Macam cik yani cakap...one fine day... Tunggu ok.. ? :)

Malam ni cik yani nak karang sebuah cerita dongeng...Cik yani tak ada idea pon sebenarnya.Sekadar nak test power boleh lagik ke cik yani mengarang secara spontan (dulu2 cik yani suka mengarang kisah dan karangan itu selalunya spontan)???Ok kita cuba ek... (baca bismillah dulu)

Ibu ralit melihat Aiman.Aiman pula ralit membelek 'lady-bird' yang sedang bersemayam di atas daun bunga raya.Tadi Aiman sedang membelek pokok2 bunga ibu.Ibu ajar Aiman tentang warna.Tiba-tiba Aiman ternampak lady-bird itu Aiman terus taknak sambung belajar pasal warna2 pokok ibu.Dia lebih tertarik dengan lady-bird itu.
Deheman ayah di muka pintu itu membuatkan Aiman dan ibu terkejut dari lamunan lady-bird mereka.Ibu senyum.Ayah diam.Aiman pandang ayah.Ayah pandang Aiman tapi macam kosong je pandangan ayah.Aiman baru berusia 2 tahun memang tak reti nak tafsirkan pandangan ayah.Ibu pergi dapatkan Aiman dan dukung Aiman masuk rumah.Ayah pandang ibu dan Aiman berlalu macam tak ada perasaan.Ayah duduk di kerusi kayu di halaman rumah.Kepala ayah menerawang.Ayah cuba berfikir dengan lebih kuat lagi.Berdenyut2 kepala ayah.Ayah picit2 kepala yang makin sakit.Makin ayah fikir makin sakit.Ibu keluar dapatkan ayah setelah menghantar Aiman pada nek tijah untuk dimandikan.Nek tijah pembantu rumah mak ibu yang dah berkhidmat dengan keluarga ibu sejak ibu kecil lagi.Dan apabila ibu dan ayah berkahwin mak ibu minta nek tijah membantu ibu sebab mak ibu tahu ibu agak manja orgnya.
"Ayah ok?" Ibu mulakan perbualan.Ayah masam mencuka.Kepalanya masih berdenyut2 berfikir.Ibu cuba tolong picit kepala ayah tapi ayah tepis.Ibu tak putus asa.Ibu tetap bersabar.Ibu ingat pesan mak...sabar itu manis...
Ayah bangun dan berjalan masuk ke dalam rumah.Ibu membontoti ayah.Ayah lihat sekeliling rumah.Wajah ayah masih masam.
Nek tijah sedang pakaikan Aiman baju.Tiba-tiba ayah berada di hadapan mereka.Aiman senyum pada ayah.Aiman pergi dapatkan ayah tapi ayah tepis.Aiman terkebil2 tak faham kenapa ayah tepis Aiman.ibu yg berada di belakang ayah terus pujuk Aiman.Ibu dukung Aiman sambil ikut belakang ayah.Ayah memandang mereka dengan pandangan yang kosong.Ibu sabar...tetap ikut belakang ayah.
"Saya tak boleh ingat apa2...saya tak tahu siapa awak dan siapa anak ini"Dah 3 hari ayah ulang ayat ini.Ibu senyum setiap kali ayah ungkapkan ayat ini...
"Ayah, ini Aisyah isteri ayah..ayah panggil Aisyah,ibu.Dan ini anak kita Aiman.Bulan lepas Aiman genap 2 tahun"Itu jawapan ibu setiap kali ayah cakap macam tu.Aiman yang tak faham apa2 kadang2 ulang kata2 ibu.Aiman bijak.Dia pintar bila berkata2.Dan hasil didikan ayah sebelum ini Aiman dah pon mula menghafal surah2 lazim.
Hati ibu bergetar.Masih bersabar.Ibu memaksimumkan tahap kesabarannya ke infiniti.Biarlah sabarnya tak ada had.Selagi ibu mampu ibu akan bersabar sebab bukan kehendak ayah nak jadi begitu.
Semalam ayah pukul Aiman sebab Aiman baca surah2 yg ayah pernah ajarkan padanya depan ayah.Ayah kata aiman bising.Kepala ayah sakit.Aiman menangis dipukul ayah.Ibu pujuk Aiman.ibu sabar layan kerenah ayah dan Aiman.Malam tadi ayah menangis2 bagaii dipukul bila diajak makan.Kelaku ayah mengalahkan Aiman.Ibu tetap sabar layan kerenah ayah.Sudahnya bila ayah dan Aiman selesai makan disuap oleh ibu,ibu keletihan dan tertidur tanpa makan.
2 bulan lepas ayah ke Singapura atas urusan pekerjaan.Dalam perjalanan pulang ayah ditimpa kemalangan yang dasyat.3 rakan sekerja ayah terkorban dan cuma ayah yang terselamat.sebulan ayah koma.Doktor cakap ayah dah tak ada harapan.Ibu menangis setiap kali melawat ayah di hospital.Ibu macam orang hilang akal bila melihat ayah.Akhirnya mak ajar ibu bersabar.Mak kata..sabar itu manis..itu yang ibu pegang sampai sekarang.
Kata doktor kepala ayah mengalami kecederaan yang teruk.Ibu tak faham bahasa2 perubatan tapi yang ibu faham doktor kata samaada ayah akan terus koma sampai bila2 atau ayah akan sedar tapi hilang ingatan atau ayah akan sedar tapi macam tak sedar.Minggu lepas ayah sedar dari koma.Ibu buat solat sunat syukur di hospital.Ayah kelihatan normal tapi ayah tak mahu cakap dengan sesiapa pon.Ibu sedih tapi ibu ingat pesan mak...sabar itu manis.Jadi ibu tak jadi nak nagis..
3 hari lepas doktor membenarkan ayah pulang.Supaya ayah dapat sentiasa bersama keluarga dan mungkin ingatannya boleh pulih.
Tapi semenjak balik perangai ayah memang menguji kesabaran ibu.Ayah lebih manja dan susah dikwal berbanding Aiman.Setiap malam ibu buat solat hajat dan solat taubat.
Ibu terus bersabar menjaga ayah dan mendidik Aiman.Nasib baik ada nek tijah...
2 tahun ibu bersabar.Ibu kerja kuat untuk menanggung keluarga.Ayah pula sering termenung dan menjerit2 bila kepalanya sakit sewaktu cuba mengembalikan ingatannya.Ibu tak pernah lupa bawa ayah jumpa doktor 2 minggu sekali.Kesian Aiman.Kadang2 Aiman yg kena mengalah dengan ayah.
Sebagai manusia biasa kadang ibu mengeluh tapi cepat2 ibu ingat pesan mak...sabar itu manis.
Suatu hari ibu bawa ayah dan Aiman berjalan2 di taman.Sengaja ibu tak bawa nek tijah supaya ibu dan Aiman boleh berbual mesra dengan ayah.Ayah kelihatan tenang.Ayah mula respon kepada situasi dengan baik.Ayah tak masam2 dan ayah lebih tenang menjawab soalan Aiman.Aiman berasa seronok.Berkali2 Aiman memanggil ayah dan ayah tersenyum.
Esok paginya,ibu bersiap2 hendak ke tempat kerja.Aiman belum bangun tidur pon lagi.Tiba2 ayah datang kepada ibu..."Aisyah...erk...ibu...??Ayah rasa ayah dah mula ingat sikit2 tentang kita..Ayah mimpi Ayah mengaji dengan Aiman dari Aiman dalam perut ibu hingga Aiman baru mula pandai bercakap" Ibu terkedu...panjangnya ayat ayah.Ayah dah ok ke??
Airmata ibu tiba2 merembes laju kat pipi ibu.Ayah datang lap airmata tersebut.Ibu pegang tangan ayah...ibu cium tangan ayah...ayah cium dah ibu...Cepat2 ibu naik ke bilik semula.berwuduk dan buat solat sunat syukur.Ibu gembira dan kongsi gembira itu dengan Allah dulu.Kemudian ibu berlari ke bilik Aiman dan kejut Aiman.Ibu bawa Aiman pergi berjumpa ayah.Ayah senyum pada Aiman.Ayah dokong Aiman setelah sekian lama ayah menolak Aiman.Aiman bagaikan faham situasi tersebut terus peluk ayah kuat2 dan cium pipi ayah berkali2.Aiman rindukan ayah
Ibu percaya...sabar itu manis... terima kasih Allah...

Amacam?ok tak cerpen cik yani??Ada idea tak nak bagik tajuk hapa yeaaa??? Hehehee...dah pukul 3.30 pagi...cik yani tidor dulu...selamat mebaaca... :)
 

Wednesday, 7 March 2012

superhero

Masa kecik2 dulu anda ada superhero tak?? Cik yani punya superhero thundercat...sebab muka dia comel.Tapi blh ke thundercat tu dikategorikan sebagai superhero?? Hikhikhik...tak kisahla kan..Dah minat... Erk...sebenarnya cik yani memang tak berapa gemar tengok cerita aksi ni..pendek kata memang tak berapa gemar tengok tv kecuali kalau ada cerita P Ramlee...Tapi sebab taknak ketinggalan dengan kawan2 cik yani layan la thundercat tu supaya ada jugak benda yang boleh cik yani story mory dengan kawan2...
Tadi masa cik yani tengah sibuk kat dapor dengan anak2 yang kecil cik yani dengar anak2 yang besar kat depan sibuk cerita pasal superhero.Cik yani malas nak ambil pot sebab cik yani kat dapor pon dah mcm superhero lagaknya...nak terlentang je rasa!!
Tiba-tiba naim datang kat cik yani.dia tunjuk sekeping kertas yang ada gambar superhero (??)... Cik yani terkaget kejap tapi cik yani cepat2 buat2 kagum..."Wah...apa nama superhero ni?" Naim jawab "Tak ada nama tapi kena tampal kat dinding" ...ooo... ligat otak cik yani pikir apa rasional nya superhero yg gagah perkasa tak bernama itu ditampal kat dinding sementara tangan cik yani ligat kutip mangkuk2 plastik yang bertaburan gara2 idham,inas dan tariq...Last2 cik yani tanya dia "Kenapa kena tampal kat dinding" Naim sengih2 sambil jawab.."sebab superhero nih hebat sangat...kak iman yang lukis..kak iman lukis cantik untuk naim siap ada tulis 'tampal kat dinding'.." cik yani tengok balik kertas tersebut... yela..ada tulis...'tambal kat dinding'... (ejaan nya tambal) Kemudian dia suruh cik yani tampal kertas tersebut kat dinding tepi katilnya.Cik yani pon tampal la... Apalagi...setiap 5 minit dia masuk tengok superhero...kadang2 masuk sorang kadang2 ajak adik beradik dia sekali...Naim...naim...
Dalam cik yani tgk gelagat dia tuh tetiba kat hati cik yani tercuit rasa bangga...kakak bersungguh2 lukis kan naim gambar superhero dan naim sangat menghargainya... soooo sssuweeettt... ;)
jom tengok rupa superhero naim...

super duper heroo

Tuesday, 6 March 2012

kenangan

Pernah tak anda rasa makin anda cuba buang sesebuah kenangan itu makin dekat kenangan itu dengan anda?? Tetiba mlm ni cik yani rasa mcm tu... makin cik yani tak nak ingat sesebuah kenagan tu tetiba macam makin banyak pulak benda2 yang berkait dengan kenangan itu datang..adus...sendu betul!!
Tetiba je mlm ni cik yani jadik mcm sentimental sikit kan??Mungkin sebab hari ni antara hari yang tidak indah dalam hidup cik yani.
Namun begitu...cik yani positif.Setiap yang berlaku ada hikmahnya.Cik yani tak nak toleh belakang lagi.Life must goes on..Cik yani gembira sebab cik yani masih ada 5 orang anak yg hebat2 dan seorang mak yang super hebat!! Jadi..."ada aku kisah??"
Tak nak citer panjang2 kali ni.. cik yani nak ajak pi tengok blog cik yani yg lagi satu tu... "kelab nutrisi cik yani".. banyak tip2 kesihatan yang hebat2 kat sana.. jommm...


jom tgk ikan2 ni..biar tenang jiwa...

ooo anak

Tengahari tadi cik yani pergi sekolah iman sebab nak uruskan pembatalan persetujuan imunisasinya. Maafla.. cik yani tak setuju anak2 cik yani di imunisasikan melalui suntikan.Nanti cik yani cuba cari faktanya.Tapi yang cik yani tahu,cik yani ada pilihan lain,homopaty! Sebenarnya cik yani dah pon nyatakan tidak setuju pada surat persetujuan haritu tapi pada buku rekod tuh sepatutnya cik yani tak tandatangan tapi cik yani tak tau lalu "terrtandatangan"..Jadi ustaz sekolah dia minta cik yani datang untuk batal tandatangan tersebut.
Masa cik yani datang tadi iman sedang makan tengahari.Di keliling dia ramai kawan2 yg makan bersama.Nampak je kelibat cik yani terus dia berseri2 tersenyum sambil melambai pada cik yani.Cik yani pergi dapatkan dia dulu sebelum terus ke pejabat.Dia kelihatan seronok sangat dengan kawan2nya.Cik yani tanya dia,"abang mana?" (abang adalah muhammad irfan,anak saudara kesayangan cik yani).Dia cakap tak tahu tapi kawan dia (cik yani rasa darjah 3 kot sebab pakai baju pengawas) tunjuk ke arah irfan tengah makan.Irfan nampak cik yani dia cepat2 lambai.Tersengih2...mungkin bangga budak berdua ni nampak mama datang... Cik yani tinggalkan mereka untuk ke pejabat sebentar.Diaorang pon terus makan..Selesai urusan cik yani pergi jumpa semula iman dan irfan.Bawa diaorg ke kaunter jualan..tanya "nak apa".. Tanpa fikir panjang diaorg dah tahu apa yang diaorg nak.. iman beli buah,irfan air soya tin..dapat je apa yg diorg nak terus je diaorang berlari dapatkan kawan2 semula...
Cik yani pandang 2 org anak ni,senyum dan dlm hati cakap..."lega...diaorang tak bersendirian.selain ada antara satu sama lain,diaorang ada ramai kawan dan diaorang gembira dengan kawan2 diaorang.Patutlah diaorang tak pernah merungut nak ke sekolah" Harapan cik yani biarlah kawan2 di sekeliling anak2 ini adalah kawan2 yang baik2,beriman,berilmu dan bertakwa...amiinnn.........
iman ngan irfan 1st day balik sekolah haritu...

Sunday, 4 March 2012

Terima kasih Allah

Comelkan gadis2 cilik di atas nih??? Yang hujung kanan dan kiri tuh anak dara cik yani, iman dan izzah.Yang tengah berdua tu,seorang sepupu cik yani (cik lia) seorg lagi anak sepupu cik yani, dhia. Mereka nih kalau bejumpa.... hmmm,.... sangatlah girly-girly...Gambar nih dirakam sewaktu keluarga besar cik yani bercuti ke Melaka bulan lepas.Itulah percutian pertama kami tanpa nenek.Sedih jugak tapi life must goes on kan... Nanti one fine day cik yani nak kongsi kisah arwah nenek cik yani.Cik yani kena buat dengan penuh jiwa sebab dia adalah jantung cik yani.Jadi...tunggu ye..
Hari ini cik yani pergi melawat seorang rakan sekolah cik yani dulu di hospital..Dia sedang menunggu saat untuk melahirkan bayi sulungnya yang baru berusia 24 minggu dalam perut.Kelahiran bayi itu nanti agak berisiko memandangkan kandungan hanya berusia 6 bulan!!!Cik yani bersimpati dengan teman cik yani tersebut kerana dia menunggu selama 7 tahun untuk mendapat bayinya yang pertama tapi... Tak apa.Allah dah atur semuanya cantik.Betul doktor menjangkakan yang tak berapa baik tapi Allah kan maha Berkuasa?? Cik yani tengok sahabat cik yani ni kuat semangat.Cik yani yakin bayinya akan terkena tempiasan kekentalan semangatnya.Cik yani doakan kedua-dua ibu dan bayi selamat dan sihat.Sehingga artikel ini ditulis cik yani belum lagi mendapat tahu perkembangan terkini teman cik yani itu tapi cik yani yakin dengan semangat,doa dan sokongan padu dari keluarganya dan suami yang berada di mekah(menunaikan umrah) teman cik yani tersebut, Puan Fakhariah Abd Ghani berada dalam keadaan yang selamat.Insyallah bayinya juga akan selamat...
Bila cik yani balik cik yani renung wajah anak2 cik yani seorang demi seorang... Ya..cik yani lupa nak ucap "Terima kasih Allah diatas kurniaan anak2 comel dan pintar ini dalam hidupku"...cik yani lupa nak ucapnya dalam keadaan yang bersungguh2 dan penuh keikhlasan...sebab tu sekali-sekala apabila terlalu letih menjaga amanah Allah ini cik yani sering mengeluh....
"Ya Allah...ampunkan cik yani..."
iklan ubat gigi dan berus gigi terbaru...inilah modelnya.. hehehe








Thursday, 1 March 2012

ke sekolah semula

alhamdulillah... setelah seminggu lebih diserang penyakit M akhirnya hari ini pintu hati Naim Idzhar terbuka semula untuk ke sekolah. Puaslah cik yani dan cik wan pujuk naim.Macam2 kami nak cuba "rasuah" dia supaya  dia ke sekolah semula tapi semua cubaan tersebut gagal!!
Entah macamana pagi tadi dia hendak ke sekolah semula setelah puas kena pujuk dan kena marah. Tapi sebenarnya cik yani rasa is a power of doa... setiap hari cik yani doa naim hendak ke sekolah semula sebab naim anak yg bijak dan pintar.Dua tiga hari ni cik yani berdoa agak bersungguh2 berbanding biasa, baik untuk anak2, naim,cik wan mahupon perniagaan kami.Dan memang cik yani akui apabila kita buat dengan sepenuh jiwa doa kita lebih "sampai".Banyak jalan akan dimudahkan.Cuma, kenapala cik yani ni sombong sangat dengan yg atas tu ye?? Dia kan maha Mendengar.Nak doa dan minta dia dengar pon cik yani malas sebelum ni.Padahal dia Maha Penyayang.Asal mintak bersungguh2 dan ikhlas kerana Nya insyaAllah Dia akan bantu...
Berbalik cerita naim... balik sekolah punyala dia excited... dia cakap "seronok nye sekolah mama.Naim nak sekolah banyak2 kali lah... taknak ponteng2..." Apa lagi... cik yani pon senyum la sampai ketelinga. Sampai nak tidor mlm ni pon naim tetap ulang cakap esok naim nak sekolah lagi...
Alhamdulillah...
naim handsome dengan uniform PASTI nya...